100 år av historia

”Det var i ganska blygsam skala det började. Året var 1918. Redan från början ansåg vi att verksamheten skulle byggas på högsta yrkeskunskap och att vi aldrig skulle göra avkall på kvalitetskravet. Det är två uppfattningar som vi aldrig köpslagit om”. 

Så skrev grundaren Malte Månson om sitt företag i jubileumspublikationen från 1960-talet. 

Det är inte många som känner till det, men Malte lär ha varit en riktig liten vilde som ung. Malte Månson var i yngre år artist i en motorcykelcirkus och dessutom var han flygmekaniker. Född i Skåne 1892, utbildad i Skåne, och älskade att flyga. Vi pratar nu om flygets verkliga barndom och en tid där idolen hette flygbaronen Cederström. På en av sina mer långväga turer blev Malte tvungen att nödlanda på fältet i Malmslätt utanför Linköping. Det var nu inte vilket flygfält som helst. Det var här som det svenska flygvapnet föddes.

I Linköping kom han sedan att stanna för gott. Om inte nödlandningen hade inträffat så hade med stor säkerhet Malte Månson AB kommit att ligga någon annanstans i Sverige. För en sak var säker: ett företag skulle komma att födas. Malte var klarsynt som affärsman. Fastän flygning och mekning på flygplan var hans lidelse, så gissade han att bilar mer och mer skulle bli var mans egendom. Och han fick rätt. Här låg en marknad och väntade just när första världskriget tog slut. Problemet var dock att det nästan inte fanns några reservdelar, och maskiner för motorrenovering var det ännu sämre ställt med. 1918 startade han därför Malte Månson AB i Linköping. Snacka om rivstart från allra första början!

hist3.jpg
Första verkstaden i Linköping på Västravägen.

Motorrenoveringar sköt fart och Malte Månson fick tillverka både reservdelar och motorrenoveringsmaskiner för att klara en ökande efterfråga. Bilarnas antal växte och drygt 20 år senare, under andra världskriget, hade ju de flesta bilar stått stilla. Och de som drevs med gengas var i stort behov av renovering. Rivstart nummer två! Direkt efter freden 1945 åkte Malte till Amerika och köpte 200 begagnade motorer av lämpliga fabrikat. Landets första utbytessystem för bilmotorer var därmed född.

Perkins

Malte Månsons generalagentur för Perkins i Sverige startade 1964. Det kom att bli nästa milstolpe i företagets historia, med leveranser till producenter av skogsmaskiner, lantbruksmaskiner, gaffeltruckar, sopmaskiner, kraftaggregat, entreprenadmaskiner och båtar. Idag finns över 100.000 Perkinsmotorer i drift i Sverige. Och med det följer förstås hela sortimentet av Perkins originalreservdelar och renoverade bytesmotorer

Renoveringen

På 60- och 70-talet blev motorrenoveringen och bytesmotorverksambeten inom företaget mycket omfattande. Bilbeståndet i landet ökade dramatiskt, antalet bilmärken blev fler och fler och likaså modellutbudet. Både fordon och vägar gjordes bättre och bättre, vilket innebar att åldern på bilarna ökade. Det var bara att byta sin gamla motor till en renoverad, som var precis lika fin som en ny, och sen köra vidare. Skulle Malte Månson kunna ha renoveringsresurser till hela motorbeståndet som fanns på marknaden, och till alla nya som dök upp? Svaret blev förstås nej. Eftersom Sverige i proportion mot befolkningen är ett av Europas biltätaste länder, skulle en sådan renoveringsverkstad aldrig växa färdigt. Istället föddes en helt ny affärsidé: ordna ett smart utbytessystem som generalagent i Sverige för de allra största motorrenoverarna i Europa. Det blev då främst en fråga om lagerresurser och logistik på leveranser och returmotorer. Då skulle Malte Månson kunna täcka motorerna till nästan alla bilar, som rullade på svenska vägar.

hist6.jpg
Monteringslinje på 60-talet

Kubota

1984 fick Malte Månson generalagenturen för ytterligare en gigant på dieselmotorer: Kubota. Specialisten på effektområden i de lägre effektklasserna. Därmed kunde den svenska marknaden erbjudas några av världens mest tekniskt avancerade dieselmotorer från sex upp till 136hk. 

Branzells Elektro-Diesel

Branzells har som Malte Månson varit med i motorbranschen sedan dess barndom. Verksamheten startades av Gustav Branzell i Karlstad på V:a Torggatan 25. Verksamheten var från början en s.k. laddningsstation för batterier, men utvecklades snabbt till att inrikta sig på bilismens behov av delar och service. Detta skedde främst inom det bilelektriska området.

Redan 1927 skrevs kontrakt mellan Bosch och Gustav Branzell. Branzells är därmed Skandinaviens och en av Europas äldsta Boschåterförsäljare.1930 bytte man namn till Branzells bilelektriska och flyttade till Herrgårdsgatan 16. Därmed blev företaget också grossist i biltillbehörsbranschen.

Under 50-talet startades en batterifabrik med namnet Batteri-Branza. I mitten av 70-talet övergick batterifabriken i den internationella koncernen Chloride. Verksamheten expanderade nu på verkstadssidan.

Under 70 och 80-talet växte Branzells med nya verkstäder i Örebro och Västerås.

1998 blev Branzells officiell distributör för Lombardini industrimotorer, som sedan år 2008 ingår i amerikanska Kohlerkoncernen, vilket inneburit att Branzells även blivit officiell distributör för Kohlers industrimotorer. Sedan 1 januari år 2010 ingår Branzells Elektro-Diesel AB i Malte Månson-koncernen, innebärande att nätverket av verkstäder i Sverige vuxit till en kedja av auktoriserade verkstäder med specialkompetens inom flera verksamhetsområden inom motor- och fordonsbranschen.   

Ägarna

Under åren 1918-1974 var Malte Månson AB ett rent familjeföretag, ägt av familjen Månson. Grundaren Malte Månson var 1974 fortfarande aktiv i bolaget men hade lämnat över VD-posten till sin son Bert Månson. Ett märkligt ödets nyck ville emellertid att båda gick ur tiden samma år, 1974, varvid familjen valde att sälja bolaget till Vestator Invest AB, dotterbolag till Custos AB.

- 1983 förvärvade Hexagon AB bolaget och behöll det fram till 1986 då det såldes till Karlebo-gruppen.

- 1988 blev företaget familjeägt igen, familjen Wanzelius.

- 1992 förvärvades verksamheten av Broddway AB och i samband med detta flyttades verksamheten från Linköping till Skänninge.

- 1999 fick bolaget nya ägare, Anders Norling och Joakim Norberg. Sedan 2006 är Malte Månson AB ett publikt företag.

- 2014 fick bolaget en ny majoritetsägare i form av CapMan.

I dag

Malte Månson-koncernen har i dag sitt huvudkontor i Skänninge på Östgötaslätten, men även verksamhet i Oslo samt en kedja av tunga lastbilsverkstäder i Sverige. Vi representerar flera ledande tillverkare inom våra verksamhetsområden och vår verkstadskedja finns representerande på flera orter i Sverige, med målsättning att växa vidare.

Vi har hela tiden investerat i både utrustning och kompetensutveckling och vår grundares devis är fortfarande vägledande:

”Det var i ganska blygsam skala det började. Året var 1918. Redan från början ansåg vi att verksamheten skulle byggas på högsta yrkeskunskap och att vi aldrig skulle göra avkall på kvalitetskravet. Det är två uppfattningar som vi aldrig köpslagit om”.